Köttfärspaj

2011-02-01 16:20:58 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


(Inte så snyggt upplägg, men så går det om man inte orkar vänta 5min på att den ska svalnar lite :P)

Köttfärspaj 6 port.

Deg:
3dl mjöl
150g smör (rumstempererat)
1 msk kallt vatten

Äggstanninng:
2 ägg
2½dl matlagningsgrädde
salt
peppar
Ca.1dl ost & 1 tomat till topping.

Börja med att sätta ugnen på 200°c.
Knåda ihop pajdegen och fördela ut den jämt i en pajform. Gör några stick med en gaffel i degen innan du sätter in den i ugnen en liten stund för att gräddas. Den ska inte få färg utan bara vara inne i några minuter (ca.5min)
Gör iordning det du vill ha i din paj, i mitt fall blev det köttfärs & fetaost, och fyll pajformen ca halvvägs upp med fyllning (platta till lite försiktigt) och sedan häller du äggstanningen över. (Som du har vispat ihop)
Toppa med riven ost och skivad tomat.
Grädda mitt i ugnen ca.25min. Låt sedan svalna ca.5min innan du skivar upp pajen.

Du kan ju variera paj i det oändliga, bara ta lite allt möjligt man har hemma & använda fantasin =)
Men ska du göra med köttfärs blir ca.500g lagom.
Enkelt va?!
Enjoy =)

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu