Stora sega chokladmaränger

2009-05-15 17:01:31 / 4 kommentarer kommentera inlägget?..





Dessa maränger vart såå goda. Ni måste testa!


7 st ekologiska äggvitor
5.25 dl strösocker
100 g mörk kvalitetschoklad 70%


Sätt ugnen på 130 grader, varmluft. (med vanlig ugn, höj temperaturen på din ugn med runt 20- 25 grader)

Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke.

Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.

Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!

Smält chokladen och blanda den, väldigt försiktigt & endast lite, med marängen.

Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten.

Det blir ju inte riktigt lika fint som Leilas men dom är garanterat ätbara ;)


Recept från: Leila Lindholm
www.recept.nu 


Kommentarer

jösses =) har du ramlat och slagit dig? du har ju skrivit hur mycket som helst nu ett par dagar..

du kanske alltid ska va sjuk..

men du är tråkig som aldrig går in på min sida och skriver nått till lilla mig =( snyft

2009-05-15 18:01:16

Ja jag har skrivit varje dag nu ;) blir lätt så när man är hemma.

Så du har också blivit sjuk stackare...Det är för jävligt....eller hur!? Puss

2009-05-15 18:51:54

Du ska ju skriva i min blogg så jag ser att det är nån som ens är där inne.. =(



Men japp jag är också sjuk..har haft feber 2 dar..men idag är febern borta iaf..så imorrn så har jag bestämt att jag ska ha blivit frisk!

2009-05-15 20:42:37

Du vill inte baka lite till mig också? ;)

Marcus skröt om hur han ätit goda chokladmaränger..

Vart lite sottis! Hahah

Saknar dig gumman!

krya på dig!

Puss

2009-05-15 22:31:11

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu