Min hemmagjorda skagenröra

2009-10-21 03:36:05 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Nu äntligen kommer receptet på min skagenröra som jag lovat... bättre sent än aldrig =)
Åt bakpotatis med skagenröra idag, så då passade jag på att måtta upp ungefärliga mått på min skagenröra..



Skagenröra 4-6 personer (till bakpotatis)
Du behöver:

Ca. 1kg oskalade räkor
Salt
Vitpeppar
Citron
1 Gullök, ca 1dl
3 Ägg
1 dl finhackad färsk dill
1 burk stenbitsrom
3 dl Créme fraiche
1 dl Gräddfil
1½ dl Majonäs

(4-6 Bakpotatisar)
Bakpotatisen kan stå & bli färdig i ugnen medans du gör skagenröran.

Börja med att ha tinat räkorna om du köpt dom frysta & skala dom. Jag köper aldrig färdigskalade frysta räkor pga att dom inte smakar lika gott, inte heller dom i lag då dom oftast är för salta och tappat lite av räksmaken.
Koka sedan äggen ca 8min.
Finhacka löken & dillen.
När äggen är klara så tar du bort äggulan och hackar även äggvitorna.
Sedan blandar du alla ingredienser i en skål, men se till att inte ta för mycke av salt, vitpeppar & citron utan se till att smaka av ordentligt så du inte tar för mycke. Börja med ca 1tsk salt & vitpeppar och 1msk pressad citron.
Rör ej allt för mycke då röran lätt blir för lös. Om du har möjlighet kan den stå och dra till sig i kylen ca.30min.
Ta en ordentlig stor klick skagenröra på bakpotatisen & glöm inte ha smält smör på potatisen innan =)

Smaklig måltid!




Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu