Ungnsbakad torskfilé med färskpotatis

2010-07-11 22:28:36 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..




Ca 4port

Börja med att sätta ugnen på 250°c.

Du behöver till potatisen:

Färskpotatis 16-20st mellanstora potatisar
1 pkt steklök
½ klase vitlöksklyftor
färska örter (om du inte har detta går torkade också bra)
matolja
salt
peppar
(grillkrydda)

Såhär gör du:

Börja med att skölja potatisen. Lägg dom sedan i en ungsform. Jag använde två lika stora formar då både fisk och potatis ska få plats i ugnen. Har du inte det går det att ha fisken under potatisen då den inte behöver någon färg. Sedan pillar du bort löst skal (endast det som är löst) från löken och dom döda rötterna. Gör detta med både vitlök och steklök. Lägg dom tillsammans med potatisen och ringla över olja. Vet inte exakt hur mycket jag använder. Gå lite på känn.
Sedan saltar och pepprar du. Jag använde även grillkrydda. Och var inte rädd för att salta, potatis behöver mycke salt. Blanda ihop detta med händerna och ställ in formen i mitten av ugnen.
Hacka dina färska kryddor och efter ca 15min i ugnen kan du ta ut formen med potatis, strö över kryddorna och röra runt.

Potatisen behöver ca:20-25min i ugnen och fisken ca:15min. Så när potatisen ställts in i ugnen kan du alltså nu göra fisken.

Det här behöver du:

4st färska torskfiléer (ca:400-500gr) eller frysta torskfiléer 400-500gr.
1 stor citron
2 stora kvistar med cocktailtomater eller 1 ask.
1 stor knippe färsk persilja
4 vitlöksklyftor
ca: 4msk olja
smör
peppar
salt
folie

Såhär gör du:

Lägg en bit folie i botten av din form, tillräckligt stor att det är en liten bit kvar utanför kanten.
Skölj och riv skalet av citronen och lägg det åt sidan. Skiva tunna skivor av citronen och lägg dom på botten av formen. Lägg sedan filéerna på citronen.
Mixa: Persilja, vitlök och olja till en grön pestoliknande smet. Salta och peppra sedan och häll i det rivna citronskalet. Fördela nu smeten över fisken och badda ut det så att fiskens ovansida täcks. Och sedan en liten klick smör på varje filé. Fördela ut tomaterna och sist täcker du med en folie bit och packar ihop folie kanterna med varandra.
Fisken är färdig när den är vit och delar sig lite. Ca: 15min tar det.

Testa detta för det var otroligt gott! =)


Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu