DIY: Drömfångare

2011-09-28 22:47:37 / 2 kommentarer kommentera inlägget?..


Även fast jag inte borde tänka på pyssel just nu så kunde jag inte låta bli att göra klart min drömfångare igår :) Och den blev precis som jag ville!
Jag kommer nog inte kunna låta bli att göra fler. 2 till i andra storlekar skulle vara fint att hänga ihop som en tavla ovanför sängen. Då lär det verkligen inte lyckas smita förbi några elaka drömmar heller ;)

Tänkte självklart dela med mig av hur man gör till er också! :)
Så här kommer det: Hur du gör en drömfångare.

Du behöver
:
1 ring i önskat storlek & material. (Jag köpte min på Panduro Hobby i metall)
Läder/tyg (jag använde beige mockaimitation, också från panduro)
Snöre, tunn vaxad bomullstråd i naturfärg hade jag till min.
Lim
Sax
Dekoration tex: pärlor, fjädrar, snäckor.
1. Börja med att limma fast ena änden på bandet och när det torkat så virar du snöret runt hela ringen så att den täcks helt. Avsluta med att klippa av bandet så den passar in snyggt där den andra börjat och limma. Låt torka.

2. Klipp en önskad längd av bandet som du ska göra ett hänge av. Fäst den över den limmade delen med en dubbelknut och sedan en enkel knut längre upp.
3. Klipp till en bit snöre, olika längd beroende på ring såklart, men jag hade en ring på ca.15cm i diameter & behövde ca.3,5-4m tråd.
Knyt en dubbelknut så nära hänget som möjligt och klipp av strumpen. Dra sedan ner knuten så den sitter på undersidan av ringen (in mot mitten) & för att börja på ögglorna gör du sedan följande: ta tråden över ringen, runt & igenom ögglan och sedan drar du åt. Desto närmre du gör mellanrummen på ögglorna ju mindre hål blir det i "nätet".
4. Hur hårt man drar åt och hur brett man gör är smaksak. Jag drog åt hårt på min & hade ganska tätt.
När du kommit nästan ett helt varv runt (lämna ett litet mellanrumm mellan första och sista ögglan) börjar du istället att knyta på samma sätt som innan, fast runt ögglan istället för ringen. Se till att det är centrerat och att du drar åt så det inte blir för löst.
Fortsätt tills ditt nät är klart och om du skulle vilja ha pärlor i nätet så trär du på dom där du vill att dom ska hamna medans du gör nätet.
För att avsluta gör du en dubbelknut och drar åt ordentligt så att nätet blir spänt.
5. Nu pyntar du över önskemål!
Jag använde mig av träpärlor med stort håll i så jag kunde trä igenom dom på banden som jag klippte till. Samma band som jag hade för att klä ringen.
Sedan limmade jag fast fjädrar vid pärlorna & voilaaa!
Om det var något som kändes oklart så tveka inte att fråga!
Lycka till! :)

Kommentarer

Hej! Jag undrar vilken ring du använde som stomme? Har letat på panduro men hittar ingen som är större än 2,5 cm i diameter och känns lite för litet, det är lite förvirrande hemsida. Hoppas du kan hjälpa mig, det är tänkt att bli en julklapp.

2011-11-19 17:35:41
Linnéa

Riktigt fint! Och mycket bra beskrivet :D

Svar: Tack! Va bra att det var till någon hjälp :)
ingerandersson.blogg.se

2013-10-18 19:21:08

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu